jaki zaawansowany router+WiFi do domu?

News group pl.comp.sieci

jaki zaawansowany router+WiFi do domu? 2007-02-24 00:32
Witam,

ostatnio doszedł mi nowy komputer do domu (notebook)
i się zastanawiam nad routerem, internet jest z kablówki.
poszukuję urządzenia w niezawodnego, konfigurowalnego, na pewno nie firmy
krzak:)
dużym atutem byłaby możliwość ustawiania priorytetu dla niektórych pakietów
(po portach, adresach IP, np. dla gier sieciowych)
z routerem będzie pracowały 2-3 komputery (1 stacjonarny po UTP, reszta po
WiFi)
jaki router wybrać? zwłaszcza ostatnio coraz to nowsze pomysły się
pojawiają, vide usrobotics ze swoim cos tam 'max', do tego routery z
obsluga draftu 802.11n i jeszcze kilka innych firm ma własne pomysły na
ulepszenie transmisji.
Menu
Re: jaki zaawansowany router+WiFi do domu? 2007-02-24 00:54
To moze po prostu LinkSys WRT54g i jakby co zmiana softu na Tomato?

Re: jaki zaawansowany router+WiFi do domu? 2007-02-24 11:25
>To moze po prostu LinkSys WRT54g i jakby co zmiana softu na Tomato?

a czym się różni model WTR54GS ?
od tych wtr54g (wtr56gl) ?

no i czy brać WTR54G czy WTR54GL ?

czym się różnią ?

dziękuję za tak szybki odzew, może jeszcze dziś na giełde
skoczę po niego :)
Re: jaki zaawansowany router+WiFi do domu? 2007-02-24 11:35
>a czym się różni model WTR54GS ?
>od tych wtr54g (wtr56gl) ?
>no i czy brać WTR54G czy WTR54GL ?
>czym się różnią ?

S to nie wiem, ten L to ponoc do niego mozna wgrac alternatywny, otwarty
system ktory jest gdzies na serwisie Linkdysa (albo link do niego jest).
Ja jeszcze sie nei mialem czau pobawic moim L - wiec pamietam tylko,z
e wybralem go dlatego,ze mi polecano wybrac L :) Kazdy modeml ma jeszcze
jakies wersje, ale tez musialm kupic szybko i jzu nie wnikalem w ronice
miedzy v.1.0 a v.1.1 ;)

Re: jaki zaawansowany router+WiFi do domu? 2007-02-24 15:09
>a czym się różni model WTR54GS ?
>od tych wtr54g (wtr56gl) ?
>no i czy brać WTR54G czy WTR54GL ?
>czym się różnią ?

Poczytaj http://wiki.openwrt.org/OpenWrtDocs/Hardware/Linksys/WRT54GS
i okoliczne strony. Jeśli chodzi o wymianę firmware'u i zapas flash'a
oraz RAM'u, to najlepiej nadają się stare wersje GS (do v3.0 włącznie).
GS v4.0 to praktycznie to samo co GL. Ja kupiłem GL v1.1, ale tylko
dlatego, że nie chciało mi się szukać GS'a poza własnym miastem,
w którym go nie było. Nie żałuję. Mam jedynie świadomość, że mógłbym
mieć dwa razy więcej pamięci i spożytkować ją na dodatkowe bajery.
Re: jaki zaawansowany router+WiFi do domu? 2007-02-25 21:56
> [...]
>w którym go nie było. Nie żałuję. Mam jedynie świadomość, że mógłbym
>mieć dwa razy więcej pamięci i spożytkować ją na dodatkowe bajery.

Do pomidora wystarczy GL. No chyba, że używasz innego firmware. :P
Re: jaki zaawansowany router+WiFi do domu? 2007-02-26 08:28
>Do pomidora wystarczy GL. No chyba, że używasz innego firmware. :P

Używam dd-wrt. Zmieścił się w 4MB.

[WRT54GL]
Doświadczam natomiast nieciekawego zjawiska, którego przyczyny nie mogę
na razie namierzyć. Otóż co ok. minutę transmisja dostaje na chwilę
1-, 2-sekundowego laga. Trwa to dosłownie chwilę, ale przy ssh przyprawia
o nerwicę. Jeśli ktoś już coś takiego przerabiał, byłbym wdzięczny
za podpowiedź. Uprzedzajać, powiem, że nikt mi się nie wcina na tym
samym kanale. Zjawisko jest permanentne i okresowe.

FUT: p.c.s
Re: jaki zaawansowany router+WiFi do domu? 2007-02-26 12:36
>Zjawisko jest permanentne i okresowe.

To się wzajemnie wyklucza - albo prmanentne albo okresowe...
no chyba że to taka okresowo-permanentna hybryda :)
Re: jaki zaawansowany router+WiFi do domu? 2007-02-26 12:50
>To się wzajemnie wyklucza - albo prmanentne albo okresowe...
>no chyba że to taka okresowo-permanentna hybryda :)

Permanentnie w tym sensie, że nie ma fluktuacji. Innymi słowy,
mam stuprocentową pewność, że w ciągu minuty, dwóch, lag się objawi.
Re: jaki zaawansowany router+WiFi do domu? 2007-02-25 22:00
>a czym się różni model WTR54GS ?
>od tych wtr54g (wtr56gl) ?

GS posiada speedbuster.

>no i czy brać WTR54G czy WTR54GL ?
>
>czym się różnią ?

Niczym. Tylko do G od wersji 5 nie wgrasz alternatywnego firmware:
http://www.openlinksys.info/readarticle.php?article_id=8

Ja posiadam GL 1.1 i jest wspaniale. :)
Re: jaki zaawansowany router+WiFi do domu? 2007-02-26 14:32
Indywiduum zwane *qwerty*, w wiadomości

>GS posiada speedbuster.

GL również -- wystarczy alternatywny firmwware.

Re: jaki zaawansowany router+WiFi do domu? 2007-02-24 01:19
> [...]
>pojawiają, vide usrobotics ze swoim cos tam 'max', do tego routery z
>obsluga draftu 802.11n i jeszcze kilka innych firm ma własne pomysły na

Linksys WRT54GL+firmware Tomato, demo z pracy firmware na tym routerze
znajdziesz w downloadzie na http://openlinksys.info
Re: jaki zaawansowany router+WiFi do domu? 2007-02-24 11:04
> [...]
>pojawiają, vide usrobotics ze swoim cos tam 'max', do tego routery z
>obsluga draftu 802.11n i jeszcze kilka innych firm ma własne pomysły

Kup coś z oferty firmy Draytek. Oferują bardzo dużo bez żadnych
przeróbek.
Tu leżą dema ich menu: http://www.draytek.no/onlinemeny.htm
Re: jaki zaawansowany router+WiFi do domu? 2007-02-24 14:32
Tego oto dnia 2007-02-24 11:04, Niejaki/a Michal Kawecki bedac w stanie
euforii nagryzmolil/a co nastepuje:

>Kup coś z oferty firmy Draytek. Oferują bardzo dużo bez żadnych przeróbek.
>Tu leżą dema ich menu: http://www.draytek.no/onlinemeny.htm

Wiesz tez sie zastanawialem czy mu nie polecic Drayteka, ktorego sam
uzywam i jestem b. zadowlony. Ale tu widze kroluje w tej kwestii
jednopartyjnosc, tzn. obowiazuje jedyna sluszna odpowiedz WRT.... ;-)
Re: jaki zaawansowany router+WiFi do domu? 2007-02-24 14:51
>tzn. obowiazuje jedyna sluszna odpowiedz WRT.... ;-)

Bzdura. Napisz cos o Drayteku (jak sie sprawdza w akcji). Ja wybralem i
polecam WRT... bo kupilem juz 2 sztuki wczesniej (dla moich klientow) i
sie sprawdzily. A jak cos sie sprawdza to nie szukam rozwiazan
tanszych/drozszych o 5 zlotych... ;) Chyba,z egdzies ktos mi zaopiniuje,
ze warto...
Re: jaki zaawansowany router+WiFi do domu? 2007-02-24 17:23
Tego oto dnia 2007-02-24 14:51, Niejaki/a Hikikomori San bedac w stanie
euforii nagryzmolil/a co nastepuje:

>Bzdura.

Doczytales do konca ? Do konca lini ?
No! ;-)

>Napisz cos o Drayteku (jak sie sprawdza w akcji). Ja wybralem i
>polecam WRT... bo kupilem juz 2 sztuki wczesniej (dla moich klientow) i
>sie sprawdzily.

No to ja mam dzialajacych w tej chwili ok. 30-40 sztuk w sieci.
W wiekszszosci na DLS-ach 1Mb lub 0.5 Mb. Oprocz normalnych transmiji
typu poczta, www chodza po tym klienci terminalowi, WiFi - WPA i po 2
VoIP-y. To wszystko w tunelach vpn-owych IPSec/AES.
Pracuja w zasadzie bezobslugowo, no chyba ze DSL sie powiesi to wtedy
jest zlecany zdalnie reset calosci - tak na wszelki wypadek. Ale mam
takie lokalizacje gdzie DLS-e chodza bez problemow i np. mam taka
lokalizacje gdzie mam uptime na Drayteku jakies 5800h - to daje prawie
242 dni (przyadloby sie zrobic upgrade firmware, ale szkoda mi go
restartowac zwlaszcza ze chodzi bez problemow).

>A jak cos sie sprawdza to nie szukam rozwiazan
>tanszych/drozszych o 5 zlotych... ;) Chyba,z egdzies ktos mi zaopiniuje,
>ze warto...

O Draytekach bylo nie raz na grupie - przejrzyj archiwum. A oprocz tego:
www.draytek.pl
www.brinet.pl

Jest b. dobrze zrobiona dokumenacja do tych urzadzen na tych stronach:
- podreczniki on-line
- faq
- fora
- gotowe przyklady
- KB

Zanim kupisz ktorys z produktow mozesz sobie wejsc na www w Panel
konfiguracji routera i "przeklikac" wszystkie opcje, sprawdzic jak to
sie zachowuje.

Re: jaki zaawansowany router+WiFi do domu? 2007-02-24 14:50
> [...]
>pojawiają, vide usrobotics ze swoim cos tam 'max', do tego routery z
>obsluga draftu 802.11n i jeszcze kilka innych firm ma własne pomysły na

no i kupiłem WRT54GL (1.1), (dużo się nie wahałem, jako że od 4 lat używam
innego routera linksysa i nie sprawia problemów)
już działa, notebook się apdejtuje,
zobaczymy, może jutro zmienię mu soft na te Tomato :)
dzięki za rady.

Re: jaki zaawansowany router+WiFi do domu? 2007-02-25 22:02
> [...]
>innego routera linksysa i nie sprawia problemów)
>już działa, notebook się apdejtuje,
>zobaczymy, może jutro zmienię mu soft na te Tomato :)

http://www.openlinksys.info
Tutaj masz wszystko opisane. Jak będziesz miał problemy, to masz forum. :)
Re: jaki zaawansowany router+WiFi do domu? 2007-02-26 15:24
Sat, 24 Feb 2007 00:32:54 +0100, na pl.comp.sieci,pl.comp.pecet, razor
napisał(a):

> [...]
>pojawiają, vide usrobotics ze swoim cos tam 'max', do tego routery z
>obsluga draftu 802.11n i jeszcze kilka innych firm ma własne pomysły na

Uzywam "taniego" D-Linka i nie mam z nim problemow... takie ustrojstwo:
http://proline.pl/shop.php?prodid=D-LINK+DI-624 obsluguje 4 laptopy i jedna
stacjonarke na raz... w ciagu polroku jak go posiadam raz mi sie tylko
zawiesil.
Re: jaki zaawansowany router+WiFi do domu? 2007-02-27 10:28

> [...]
>ustrojstwo: http://proline.pl/shop.php?prodid=D-LINK+DI-624 obsluguje
>4 laptopy i jedna stacjonarke na raz... w ciagu polroku jak go

A mnie ani raz - od kilku lat,
fakt ze podpiety jest po zegar mechaniczny ktory wylacza go
kiedy nikt nie uzywa netu  w trakcie "glebokiej" nocy;)
Zas AP stoi sobie na parapecie okna
aby zminimalizowac tlumienie kabla antenowego
nie jestem zwolennikiem wash&go czyli router z wbudowanym wifi
zas same antenki pretowe to straszna nedza
... maly panel jest duzo lepszy - rowniez wewnatrz

Pozdrawiam
Re: jaki zaawansowany router+WiFi do domu? 2007-02-27 17:58
>nie jestem zwolennikiem wash&go czyli router z wbudowanym wifi

a czemu? argumenty, nawet subiektywne, mile widziane. :)